Ruta 3: Pedra-Serrat de les Esposes

Ferma excursió en bicicleta de muntanya pels vessants septentrionals de la serra de Moixeró, massís situat al sud de la Cerdanya llindant amb el Berguedà, entre la Tosa i la serra del Cadí i en ple Parc Natural del Cadí-Moixeró. L’itinerari transita per pistes amples i en bon estat. Surt de Riu de Cerdanya, puja al magnífic refugi del Serrat de les Esposes per una pista de pendent molt regular, voreja l’esplendorós bosc de la Mata Negra i entra a la vall de l’Ingla pel refugi dels Cortals de l’Ingla. Ja a baix, gira a llevant per sota de Sant Serni de Coborriu i, passant per Bor i Pedra, torna a Riu de Cerdanya. El paisatge sobre la Cerdanya i les serres del Moixeró i del Cadí és magnífic. Ruta senyalitzada.

Sortint del Alberg, agafem el caminet que ens durà a Riu de Cerdanya. Se surt del centre del poble pel carrer que es dirigeix al SE deixant l’absis de l’església a la dreta i enrere, com si s’enfilés cap a la boca N del túnel del Cadí. Es continua per la pista ampla que baixa al fons de la vall, creua el torrent de la Fou i gira a la dreta (O) iniciant una pujada constant i regular, mai gaire pronunciada, en direcció al refugi del Serrat de les Esposes. El bosc i els prats cobreixen els vessants d’aquests lloms i contraforts arrodonits que acaben en l’alterosa formació rocosa de les Penyes Altes de Moixeró. A mesura que es guanya altitud, el pi roig i, més amunt, el pi negre i l’avet, substitueixen l’alzina i el roure de les cotes més baixes. 5,90 km (1.511 m). Refugi del Serrat de les Esposes. Serveis d’allotjament, menjar i bar. La pista descriu un revolt a la dreta de 180 graus i es dirigeix al N. Hi ha un tram asfaltat, encara que en mal estat de conservació. 8,95 km (1.674 m). Font de la Mata Negra, a l’esquerra (S) de la pista. Els vessants de la Mata Negra estan poblats per un bosc espès i esplendorós de pi roig, pi negre i avets. Magnífica panoràmica sobre la Cerdanya. 9,79 km (1.709 m). Bifurcació. S’ha d’agafar la segona pista que es troba a mà dreta (NO). Es franqueja una tanca, la pista es transforma en camí i accedeix a un mirador des d’on es gaudeix d’una bona vista sobre la Cerdanya i el Cadí (km 10,76, 1.716 m). Està condicionat amb bancs i taules. Es torna a la pista principal i ara es continua a la dreta cap al S. Al cap de 130 m, es deixa a la dreta una pista que duu a la font Freda (que és a tocar). Es continua per la pista ampla fent la darrera pujada i es passa pel costat d’una gran bassa d’aigua. 13,30 km (1.767 m). Bifurcació. Es continua per la dreta (S). La pista de l’esquerra, tancada amb una barrera, es bifurca immediatament després. El trencall de la dreta porta al coll de Pendís, el de l’esquerra gira en direcció al coll de Trapa. Comença la llarga baixada cap a ponent fins a Coborriu. 15,06 km (1.603 m). Refugi dels Cortals de l’Ingla. Serveis d’allotjament, menjar i bar. Es continua baixant cap al N seguint sempre per la pista principal. 18,82 km (1.315 m). Revolt del Pont de l’Ingla, ja al fons de la vall. Es deixa una desviació que se’n va a l’esquerra (S) seguint el riu de l’Ingla amunt, es gira pronunciadament a la dreta (N) i es creua el riu per un pont. Se segueix davallant, ara planerament, sempre cap al N, seguint el curs del riu enmig d’un paisatge de boscos que, a mesura que s’arriba a la plana, s’alterna amb conreus i prats de pastura. 21,79 km (1.130 m). Bifurcació. Es deixa una pista a l’esquerra i se segueix recte (N). 23,11 km (1.089 m). Església romànica de Sant Serni de Coborriu. Es deixa una desviació a la dreta (E) i es continua avall (N) durant mig quilòmetre més. 23,65 km (1.075 m). Cruïlla de pistes. Es gira a la dreta (SE) deixant la pista per on se circulava, que es dirigeix a Bellver de Cerdanya. Es passa pel costat de la masia de Coborriu i es tomba al N, s’arriba a Cal Ponç, on es gira a l’esquerra (E) fent un tomb de 90 graus i, més endavant, es passa el molí d’en Ponç i, recte en direcció E, se surt a la carretera de Bor a Riu de Cerdanya. 25,52 km (1.091 m). Carretera a Bor, Pedra i Riu. Es gira a la dreta (S) i se segueix per la carretera que puja cap a Bor, Pedra. I tornem a ser al alberg.