Ruta 1: Voltant a Puigcerdà

Bonica passejada en bicicleta a l’abast de tots els practicants pels pobles i racons dels voltants de Puigcerdà. Tot i el desmesurat creixement urbanístic de determinades zones de la Cerdanya, encara és possible trobar a l’interior de certs poblets, i en bona part de l’entorn rural, l’encant i l’harmonia dels temps passats.

Ruta senyalitzada.

L’itinerari comença al costat de l’estació de ferrocarril de Puigcerdà. Durant uns quilòmetres, fins a Vilallobent, se segueixen les marques de/l sender de gran recorregut GR 11. Després, els senyals verticals guiaran la continuació del recorregut sense problemes.

0,00 km (1.148 m). Plaça de l’Estació de Puigcerdà. Se surt prenent l’avinguda de Catalunya en direcció SE cap a la carretera de Barcelona (N-152/) passant pel costat de la gasolinera.

0,39 km (1.144 m). Rotonda de la carretera N-152. Amb cura, s’entra a la rotonda i, seguint la direcció de la circulació (SE), es deixa la desviaci/ó a Barcelona a mà dreta. Se surt de la girola prenent el primer trencall a la dreta (SE) i s’agafa la carretera d’Age deixant a la dreta la pista que duu a Sant Marc.

2,31 km (1.155 m). Age. Cal observar-hi el temple de Sant Julià, que conserva part de l’obra romànica original, patent en la tècnica constructiva d/e les parets, per exemple. Es travessa el poble cap a llevant en direcció a Palau de Cerdanya, però, just després de la sortida, es gira a la dreta en angle recte (S) deixant a mà dreta, una mica més endavant, el cementiri.

3,94 km (1.166 m). Vilallobent. S’entra al poble en direcció E i després S i es gira a la dreta (O), es passa per la plaça de l’Església de San/t Andreu, d’origen romànic, molt modificada i amb una notable ferramenta a la porta d’entrada, i se surt en direcció a Queixans deixant a mà esquerra el sender GR 11, que se’n va cap al S i s’enfila pels vessants septentrionals de la collada de Toses.

5,84 km (1.138 m). Les Pereres. Val la pena d’anar a veure l’església romànica de Sant Esteve d’Ancs, situada 80 m a mà dreta (NO). Es torna a/l mateix punt i es continua en direcció SO passant per sota d’un arc que forma la casa de les Pereres.

6,94 km (1.123 m). Queixans. Es passa pel mig del poble. S’hi pot observar la bonica església romànica de Sant Cosme i Sant Damià, amb ferrament/a forjada a la porta. Se surt del poble en direcció O, es gira a l’esquerra (S) i es creua la carretera general N-152 i la via del tren per un pas elevat fent la volta sencera fins a l’altra banda i quedant encarats al N. Es gira en direcció contrària, cap al SO, i es va a cercar una pista que discorre paral·lelament a la carretera E-09 d’accés al túnel del Cadí.

9,49 km (1.103 m). La pista desemboca a la carretera d’Urtx (GIV-4034). Cal prendre-la a la dreta en la mateixa direcció que es duia (SO) i deixar-l/a pocs metres més enllà, just abans de començar un revolt a la dreta, per agafar la pista de l’altre costat de la carretera que gira immediatament al N i travessa la carretera E-09 per sota. A l’altra banda, hi ha una cruïlla: es continua cap al NE, com si es tornés a Puigcerdà, seguint per la pista principal. Es creua el riu Segre per un pont.

10,62 km (1.090 m). Bifurcació. Cal desviar-se a l’esquerra per una pista que surt cap al NO perpendicularment a la direcció que es duia. Es travess/a el riu Querol per un pont, situat en un indret idíl·lic vora el nucli de Talltorta i el riu Rigal. Després, es gira al N i, per terreny molt pla, es passa pel costat de la font de la Vall.

13,37 km (1.119 m). Cal creuar amb atenció la carretera N-260 de Puigcerdà a la Seu d’Urgell. A l’altra banda, es pren la pista que se’n va a l/a dreta, pujant en direcció NE, i que, passant pel costat de l’ermita del Remei, que es deixa a mà esquerra, es dirigeix en línia recta (NE) a Puigcerdà.

16,34 km (1.150 m). Es creua la carretera GIV-4035 entre Puigcerdà i Guils de Cerdanya. Es continua recte (NE) i es travessa el barri de Sant Martí /i dos ponts, un sobre el riu Querol i l’altre sobre la via del tren. A l’altra banda, ja a Puigcerdà, es gira a la dreta (SE) i es torna al punt d’inici per l’avinguda dels Pirineus.

17,25 km (1.148 m). Plaça de l’Estació de Puigcerdà, punt de partida i final de l’itinerari.